Gesso's, grondverf en andere onderlagen

Het gessoverhaal krijgt zijn eigen staartje. Ik heb een experiment opgezet met zand, zeepsteengruis, papiermache, xantaangom, talk/babypoeder, maizena, polenta, bloem, bakingsoda, wijnsteenpoeder, keukenpapier en wcpapier, om te kijken welk materiaal absoberend is om te kunnen dienen als gesso voor aquarelverf.


De verschillende poeders heb ik in hoopjes op een stuk papier gelegd en daarop met een pipet water gedruppeld.De uitkomsten zijn zacht gezegd teleurstellend: of ze absorbeerden niet en bleef er een druppel op het hoopje poeder liggen, of ze absorbeerden te sterk, waardoor er gewoon niet mee te werken valt.

Backingsoda en wijnsteenzuur zou ik nog nader willen onderzoeken als special effect in de verf op de schilderijen zelf.

Ik heb later van zowel maizena als van arrowroot lijm gemaakt (water + spul in een pannetje verwarmen en goed roeren tot een stevige massa) en deze op een stuk papier uitgestreken. In de maizena had ik het meeste vertrouwen omdat dit recept ook vaak op internet staat. Dus deze heb ik ook op een stukje karton gesmeerd. 

Helaas, na het drogen en de eerste verflaag liet het goedje op spectaculaire wijze los.
Het is jammer dat de maizenalijm zo broos is, anders had het leuke effecten in mixed media kunnen geven.

Een nieuw experiment heb ik gedaan met 10 verschillende bases op een 10×10 canvaspaneeltje. Ook hier ging het om het absorberende effect en hoe goed er mee te werken is in aquarel. De basis voor deze ondergronden is acrylic binder. Ik heb hetzelfde plaatje gebruikt en geprobeerd zoveel mogelijk met dezelfde kleuren en verfdikte te werken. De uitkomst is een bonte verzameling schilderijtjes die eigenlijk allemaal wel wat hebben. Dit experiment is uiteindelijk niet over absoberendheid gegaan, maar over verschillende effecten in een aquarel die ik later kan gebruiken om een specificieke sfeer neer te zetten.

Links: Het originele aquarel schilderij op 300grs aquarelpapier 
Rechts: Alle kleine canvasjes met verschillende ondergronden

Ik heb ook een gesso gemaakt met Caseine uit de fles. Caseine is een eiwit (melkstremsel) en je kan daarmee tempera verf maken; de voorloper van olieverf. Na opdrogen is het watervast. Ik heb ook caseine in poedervorm, maar het schijnt dat er dan nog een ander goedje aan toegevoegd moet worden om het geheel stabiel te maken: Borax. Gewoon te verkrijgen bij de drogist, maar het recept om het geheel in elkaar te draaien maakt het allemaal wat ingewikkeld.
En dat terwijl ik dus een fles in de kast heb staan die kant en klaar is.

 

Ik heb de caseine gemengd met krijt en water en daarna op een stuk dik papier uitgesmeerd. Het schilderwerk erop is nogal vlekkerig, de verf vloeit absoluut niet zoals in de magie van aquarel gebruikelijk is. Helaas, caseine is vooral goed voor het maken van verf, maar niet als ondergrond.

Ik heb nog 1 troefkaart in handen, daarover de volgende keer meer