Experiment met hazenlijm
En zo begint mijn nieuwe reis met cold wax en ik moet onderaan beginnen: de bodem. Voor dit experiment heb ik diverse recepten gevonden om een goede grondeerlaag te krijgen. Aangezien ik graag op afval werk, onder andere op oude kartonnen dozen, moet de onderste laag goed zijn, anders lekt de olie door het karton met alle gevolgen van dien.
In een aflevering van “Het geheim van de Meester”, waarin de Nachtwacht van Rembrandt werd gereconstrueerd, hadden ze te laat ontdekt dat het meters grote doek een grondlaag had die nogal zuigend was. Ze waren al lekker op dreef met de zgn doodverf, toen ze zagen dat de olie uit de verf enorme vlekken maakten rond het geverfde stuk.
Hun oplossing toen was “doorolieën”, oftewel het hele doek van een olielaag voorzien. Voor mijn werk lijkt me dat niet de oplossing, dus went ik mij tot andere middelen, zoals hazenlijm.
Hazenlijm wordt vooral gebruikt in de muziekinstrumentenbouw. Omdat de lijm door verwarming weer vloeibaar wordt, kan het instrument voor reparatie uit elkaar gehaald worden. Daar zit wel een limiet aan: hoe vaker verwarmd, hoe minder de plakkracht. Hazenlijm zou ook beter zijn dan beenderlijm. Die laatste is minder flexibel en stinkt nogal. In gedachten hou ik de vislijm. Die stinkt niet, zoals de naam zou doen vermoeden en is ook al kant en klaar te koop.
Na het maken van het lijmwater met de hazenlijm, kon ik verder met het recept voor de grondering.
Ik kreeg een vieze gelachtige substantie en het krijt en pigment waren niet goed opgelost. Resultaat: een heel erg grungy effect. Na het drogen van de grondlaag, kreeg ik de cold wax er met goed fatsoen niet meer op.
Het is wel een leuk idee om dit verder te gebruiken in combinatie met waterverf, gouache en een gewone kwast of sprayen/air brushen.
Ook het uitsmeren op de ondergrond ging veel beter. De substatie was smeuig, maar ik moest wel een beetje doorwerken. Als de lijm naar kamertemperatuur daalt, wordt het vanzelf weer een gelatine gel. Na het verdelen over een oude kartonnen cornflakes doos ben ik er lichtjes met een verfrolletje overheen gegaan, in de hoop dat er een soort van tooth zou ontstaan.
Mijn hoop werd beantwoord en wat zag het er mooi strak uit (op 1 klein plekje na waar net te weinig grondeer zat). Het geweldige rasp geluid, als ik met mijn paletmes of oude bankpasje over het oppervlak ga, is volop aanwezig. En nu kan het echte spelen beginnen.
En zie hier het resultaat…